Overslaan en naar de inhoud gaan

Tips om te scoren bij een Inhousedag

Hoe kom je nou als winnaar uit de bus tijdens een inhousedag? Inhousedagen zijn van die dagen waarop je als student of starter jezelf moet bewijzen aan de hand van verschillende cases. In dit artikel staan een aantal tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen.

Op een inhousedag komen veel verschillende talenten af. Iedereen zorgt er voor dat ze er op en top uit zien en iedereen probeert boven de groep uit te steken.
Je werkt tijdens een inhousedag vaak in groepsvorm, daarom is het ook van belang dat je niet alleen maar aan jezelf denkt maar ook aan je mede groepsleden. Hier gaat het vooral om wat jij kunt doen om het groepsproces zo goed te laten verlopen, op deze manier val je ook op bij de recruiters.

  • Zorg voor een goede introductie van de groepsleden. Stel jezelf voor aan iedereen, zorg er voor dat iedereen vertelt waar hun expertise ligt en wat zij kunnen toevoegen aan het team. Zo weet je goed wat je aan elkaar hebt en bouw je een professionele relatie met elkaar op.
  • In elke projectgroep is het belangrijk om met elkaar regels op te stellen, wat wordt er verwacht van elkaar?  Hoe gaan wij samen werken?  Door regels op te stellen kun je iemand ook aanspreken wanneer hij of zij zich hier niet aan houdt.
  • Naast regels is het belangrijk dat er een duidelijke structuur is in de groep. Maak duidelijk wie wat doet en wie welke taak in de groep heeft. Stem de structuur ook af aan de hand van wat voor soort opdracht het is.

Wat kun je verder nog zelf doen om een inhousedag tot een succes te maken?

  • Probeer niet dingen te roepen om maar te scoren. Je hebt er niks aan als jij alleen maar laat zien hoe goed jij bent, dat is werkt averechts. Uiteindelijk moet je er voor zorgen dat jij als persoon van veel toegevoegde waarde bent voor de groep. De echte verdieping en creativiteit komt door op elkaars input verder te denken.
  • Op het moment dat je een goed idee hebt maar de groep brand je idee helemaal af. Zorg er dan niet voor dat je boos in een hoekje gaat zitten en niet meer actief mee doet tijdens de inhousedag. Op deze momenten kun je ook goed laten zien dat je veerkrachtig bent en je bij een tegenslag niet meteen opgeeft.
  •  Probeer tijdens de case niet meteen met een vraagstelling te komen maar ga eerst goed kijken wat de klant wil, op deze manier kun je het best een goed beeld schetsen van het probleem. Doe je dit niet dan is de kans groot dat je er met jou vraagstelling volledig naast zit.
  • Daarnaast is het ontzettend belangrijk om naar elkaar te luisteren, probeer niet meteen een oordeel klaar te hebben of je eigen mening/advies te geven. Wees oprecht geïnteresseerd naar elkaar en ga op die manier verder. Op deze manier zal je veel succesvoller zijn en elkaar juist sterker maken en zo tot een goed resultaat komen.

MNG Scriptie articles