Overslaan en naar de inhoud gaan
Ingediend door Moongro on 01 december 2016

Motivatiebrief Inhousedag

Je bent (net) afgestudeerd. Zoekend naar een geschikte baan valt je oog op een inhousedag. Je leest de vacature en raakt geïnteresseerd. Je besluit te solliciteren. Onder hoogopgeleide starters zijn zowel hbo als wo traineeships erg in trek. Een inhousedag is de opstart naar een traineeship. Een traineeship wordt door sommigen gezien als een startersvacature; een springplank naar een belangrijke functie binnen een bedrijf.

Opvallen
Net als bij reguliere vacatures geldt voor een inhousedag/traineeships dat de concurrentie groot is. Vaak zijn er slechts enkele plekken beschikbaar, dus opvallen is een must! Wanneer je online solliciteert, is het schrijven van je motivatiebrief een belangrijk onderdeel. Zorg ten eerste dat je geen taalfouten maakt en maak daarnaast zo goed mogelijk duidelijk waarom het traineeship bij je past.

Motivatiebrief
Denk zeker niet te makkelijk over deze sollicitatiebrief. Je moet er namelijk voor zorgen dat je jezelf verkoopt. Je vertelt over je skills, genoten opleiding(en) en wat jou nu zo aanspreekt aan het traineeship waar je op solliciteert. Het is – en organisaties zijn hier vaak van gecharmeerd – erg goed als je ook aandacht besteedt aan de organisatie waar je solliciteert. Dit betekent dat je vertelt wat aan de organisatie je zo aanspreekt of ingaat op bijvoorbeeld de missie en visie en je mening daarover geeft. Zo ziet de organisatie dat jij moeiten hebt gedaan om je in te lezen over de organisatie.

Wat vindt de recruiter?
Recruiters zien dag in dag uit veel cv’s de revue passeren. Omdat het aantal zo hoog is hebben zij geen tijd ieder cv én iedere motivatiebrief grondig te bekijken. Daarom wordt er altijd begonnen met het scannen van de cv’s. Hierbij spelen vormgeving en grammatica een grote rol. Dan wordt er gekeken naar de volgende drie vragen: waarom wil je juist bij deze organisatie werken, wat vind je aantrekkelijk aan de functie en waarom ben jij de geschikte kandidaat. 
Wordt dit duidelijk uitgelegd en onderbouwd, dan heb je de interesse van een recruiter gewekt. Recruiters zijn vaak ook erg geïnteresseerd in de persoon achter de brief. Iemand leren kennen is belangrijk. Probeer je sollicitatiebrief daarom te personaliseren. Dit betekent niet dat je hele alinea’s aan jezelf moet wijden, maar maak subtiel duidelijk hoe je bent door links te leggen met de organisatie waarbij je solliciteert.

Eisen
Zorg te allen tijde dat je zeker weet dat je ook echt kan starten aan een traineeship. Het ene traineeship is namelijk het andere niet. Sommige organisaties stellen hoge eisen aan kandidaten. Je moet bijvoorbeeld communicatief sterk of initiatiefrijk zijn. Bekijk de persoonskenmerken altijd goed en ga bij jezelf na of jij jezelf hier echt in herkent. Want ben je hier niet helemaal eerlijk over, dan kan je alsnog onderuit gaan.

Het hebben van de juiste persoonskenmerken is voor organisaties dus erg belangrijk. Vaak nog belangrijker dan het hebben genoten van de juiste opleiding. Natuurlijk is het wel zo dat je affiniteit moet hebben met het traineeship dat je kiest. De kunst is om dit goed te motiveren in de sollicitatiebrief. Wanneer je een heldere motivatie hebt en ook over de juiste wil beschikt dan kunnen recruiters van organisaties er voor kiezen toch over te gaan op een gesprek.

Binnenkomen als trainee
Wanneer jouw sollicitatiebrief de recruiter heeft geïnteresseerd dan is het niet altijd zo dat je direct op gesprek kan komen. Vaak word je eerst nog ondervonden aan een assessment. Daarom is het, zoals eerder verteld, van groot belang dat je eerlijk bent over de capaciteiten waarover je beschikt. Het recruiten van trainees is namelijk een lang en streng proces en dit moet zo grondig mogelijk gedaan worden. Verspilde tijd is natuurlijk nooit prettig. Wanneer je ook voor het assessment slaagt kan je in een (aantal) jaar gevormd worden tot allround medewerker van de organisatie van je dromen!

Verder kon ik nog weinig goede artikelen vinden, natuurlijk kunnen op deze drie ook artikelen van bedrijven over inhousedagen.